Ennen testiä
Viime viikolla olin kirjaimellisesti oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Tarjoutui mahdollisuus testata sähköavusteista polkupyörää työmatka-ajossa. Olin samantien valmis ja innokas koekaniiniksi.
Testaajia pyydettiin kirjaamaan kokemuksia muistiin. Siksi tämä blogi.
Olin juuri miettinyt 3 viikkoa, että pitäisi alkaa kevään työmatkapyöräily. En ollut päässyt miettimistä pidemmälle tai ainakin kokoajan oli joku hyvä syy mennä aina vaan autolla töihin. Työmatkaa minulla on lyhintä reittiä 12 km.Kirjaan tähän määräaikaiseen blogiin ajokokemuksia yms. liittyen sähköavusteiseen pyöräilyyn.
Seuraavassa kokeilun organisoijien viestiä testaajille
Touko-elokuun kestävän työmatkapyöräily –pilotin tavoitteena on
sähköpyöräilyn näkyvyyden lisääminen Hämeenlinnassa ja käyttäjäkokemusten
kerääminen kehittämisen tueksi. Pilotilla kerätään käyttökokemuksia
sähköpyöräilyn soveltumisesta työmatkapyöräilyyn erityyppisillä reiteillä ja
laitteilla sekä yhdistettynä osin joukkoliikenteeseen. Tarkastelussa on myös
kaupungin pyöräilyinfra ja sähköpyörät mittauslaitteineen. Erityistarkastelussa
on Visamäen saavutettavuus ja kulkeminen rautatieaseman kautta.
Jokainen testaaja käyttää pyörää vähintään viikon ajan omalla normaalilla työmatkareitillään ja vertaa kokemuksiaan normaaliin kulkutottumuksiinsa esim. seuraavista näkökulmista: matkan hinta, matkaan käytetty kokonaisaika, elämyksellisyys, liikkumisen helppous, liikunta jne.
Testaajien toivotaan kiinnittävän huomiota Hämeenlinnan
pyöräilyinfraan ja tekevän merkintöjä sekä miettivän ehdotuksia infran
kehittämistarpeista. Myös itse pyörä ja siihen liittyvät tekniset huomiot ovat
tärkeitä.
Jokainen testaaja haastatellaan testiviikon lopuksi HAMKin toimesta,
jolloin testaajilla on mahdollisuus kertoa kehittämisehdotuksiaan
sähköpyöräilyn edistämiseksi osana työmatkapyöräilyä Hämeenlinnassa.
Sähköpolkupyöräpilotti on osa ”Ketterä ja kestävä
liikkuminen Suomen kasvukäytävällä” EAKR -hanketta. Hankkeen haltijana toimii
Suomen kasvukäytävä - verkostotyötä isännöivä Hämeenlinnan kaupunki.
Sähköpolkupyöräpilotissa kokeillaan sähköpyörää lyhyille siirtymämatkoille
asemalta työpaikoille, oppilaitoksiin tai muuhun asiointiin. Polkupyöräpilotti
voi olla osa liityntäliikennettä, mutta se voi myös toimia kaupungin tai kunnan
liikennejärjestelmän itsenäisenä osana, esimerkiksi asemanseudun ikäihmisten
liikkumisen tukena.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti